nieuwscategorie: ,

Wijziging Europese merken – de nieuwe Europese merkenrichtlijn

Wijziging Europese merken-de nieuwe Europese merkenrichtlijn

Het Europese Parlement heeft de nieuwe Europese merkenrichtlijn goedgekeurd, zodat die op 23 maart van kracht wordt. Er komt een aantal belangrijke veranderingen. De registratietaksen worden dan per klasse betaald. Hierdoor kan de aanvraag goedkoper uitvallen. Dit geldt ook voor vernieuwingen van Europese merken!

Daarnaast wordt het gebruik van algemene termen aangepakt. Vanaf heden moet duidelijk en nauwkeurig worden aangegeven waarvoor een merk wordt aangevraagd. Dit geldt ook voor al geregistreerde merken. In het verleden kon een Europees merk aangevraagd worden voor de hoofdstukomschrijving. Hiermee kreeg een bedrijf bescherming voor alle producten die hieronder vielen. Bedrijven krijgen zes maanden de tijd om dit aan te passen. Als dit niet gedaan wordt, kan het gevolg hiervan zijn dat het geregistreerde merk niet meer rechtsgeldig gebruikt wordt en doorgehaald kan worden.
Tevens vervalt de eis van grafische weergave. Hierdoor kunnen in principe ook niet-grafische tekens, zoals filmpjes, halogrammen, geurmerken, geluidsmerken (zoals de schreeuw van de leeuw van MGM) en tastmerken als merk worden aangevraagd. Binnen drie jaar moet de nieuwe richtlijn ook in de Benelux geïmplementeerd zijn. Voor meer informatie: vraag onze speciale nieuwsbrief aan over de gevolgen van de nieuwe richtlijn.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje