CITYBOX, merk concurrent als Google Adword in online campagne

CITYBOX

Als je op zoek bent naar informatie over een bepaald merk op het internet, toont Google vaak advertenties van concurrenten. Mag je zomaar het merk van de concurrent gebruiken om je eigen producten te promoten. Wat is toelaatbaar en waar liggen de grenzen bij online adverteren. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Over Google advertenties en Google Adwords (zoekwoorden) is de afgelopen jaren ontzettend veel geprocedeerd. Dit komt mede omdat Google vaak het merk van de concurrent voorstelt als zoekwoord om je eigen advertentie bij Google te promoten. Als dit gebruik uiteindelijk niet mag, is Google hiervoor niet aansprakelijk, de adverteerder wel. Het Europese Hof besloot in al haar wijsheid dat gebruik van het merk van de concurrent is toegestaan als er een goed alternatief wordt aangeboden. Belangrijk is wel dat er bij de internetgebruiker geen onduidelijkheid mag bestaan over de herkomst van de producten. Het moet duidelijk zijn wat de relatie is tussen de adverteerder en de merkhouder. Het is aan de lokale/ nationale rechter om te oordelen of het gebruik wel of niet door de beugel kan (en vaak is dat niet het geval).

City Box biedt (tijdelijke) opslagruimte aan voor goederen. Het bedrijf heeft haar logo en het woord CITYBOX als merk vastgelegd in de Benelux. Boxaround is een concurrent. Via het internet biedt dit bedrijf ook opslagruimte te huur aan. Om haar diensten online te promoten, start Boxaround een campagne bij Google. De woorden CITY BOX en CITYBOX worden als Google Adword gekocht om de online campagne te promoten. Als een gebruiker bij een zoekopdracht bij Google het woord CITY BOX of CITYBOX invoert, krijgt die de volgende advertentie van Boxaround te zien: “City Box – boxaround.nl www.boxaround.nl/city+box Boxaround 24/7 toegankelijk. Nu 30% Korting op gehele Periode”

City Box maakt tegen dit gebruik bezwaar. Gebruik van het merk CITYBOX als Google Adword om de eigen advertentie van Boxaround te promoten en het gebruik van het merk CITYBOX in de Google advertentie mag niet omdat dit merkinbreuk zou zijn. De rechter is het hier mee eens en is in lijn met de uitspraken van de afgelopen jaren.

Het kopen van het merk van de concurrent als Google Adword, om internetgebruikers naar je eigen advertentie te leiden mag niet als onduidelijk is van wie die advertentie nu is. In deze zaak is het voor de internetgebruiker niet duidelijk wat de relatie is tussen het zoekwoord en de adverteerder. Waarom wordt dit zoekwoord gebruikt? Is Boxaround een onderdeel van CityBox of zijn de bedrijven misschien economisch met elkaar verbonden? Die indruk wordt nog eens versterkt door het gebruik van het merk van CityBox in de advertentie zelf. Gevolg: inbreuk. Het gebruik van het merk CITYBOX als Google Adword wordt verboden in verband met deze Google campagne en Boxaround moet een deel van de juridische kosten betalen (een ruime 7.600 euro).

Gebruik van het merk van de concurrent om je eigen campagne en producten online te promoten lijkt aantrekkelijk, maar blijft gevaarlijk. Gebruik is vaak merkinbreuk omdat in de kleine advertentie vrijwel nooit simpel en duidelijk aan te geven is waar de producten vandaan komen en wat de relatie is tussen beide bedrijven. Bij inbreuk moet de verliezer ook nog eens betalen, dus bezint eer ge begint.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje