nieuwscategorie: ,

JE SUIS CHARLIE – UITEINDELIJK TOCH NOG EEN BEETJE RESPECT

je suis charlie

 

Het zal niemand ontgaan zijn. Na de aanslag in Parijs zijn er altijd weer personen die de onsmakelijke gewoonte hebben om het merkenrecht te gaan gebruiken om hier een slaatje uit te slaan. Ons continentale stelsel is gebaseerd op het principe, wie het eerst komt (registreert) het eerst maalt (krijgt de rechten). Het is dan aan de merkautoriteiten om te beoordelen of de merkaanvraag ook door de beugel kan. En die toets is in de Benelux een hele liberale toets. Vrijwel alles mag hier. Helaas hebben wij geen algemeen artikel om merken te weigeren om dat het symbolen zijn die in het publieke domeinvallen (waaronder dan ook culturele of religieuze aspecten).

 

Na de aanslag werd de slogan JE SUIS CHARLIE in vele landen direct vastgelegd als merk. In Frankrijk alleen waren er al 50 merkaanvragen. In de Benelux bleef het beperkt tot een aanvraag uit België. In Frankrijk zijn de aanvragen geweigerd door het bureau, omdat de slogan inmiddels een bijna nationaal symbool is geworden dat valt in het publieke domein. Gezien het liberale beleid van het BBIE (waar ik normaal wel blij mee ben), hield ik mijn hart vast. Maar gelukkig zag ik dat de aanvraag (mogelijk door de overweldigende negatieve publiciteit die de aanvraag te weeg heeft gebracht) is ingetrokken.

Zoals we weten, kan een merk geweigerd worden op grond van in strijd met de openbare orde en goede zeden. In praktijk is het echter zo, dat wordt vrijwel iedere aanvraag geaccepteerd wordt. Een van de weinige aanvragen die geweigerd is, was de aanvraag voor het merk JODEN voor douchekoppen. Het merk ALLAH voor kleding liep wel tegen een probleem aan, omdat het volgens het bureau geen onderscheidend vermogen had. Via wat gedachtesprongetjes kan je de link maken dat tekens die in het publieke domein vallen (waaronder ook religieuze en culturele tekens) zo algemeen bekend zijn, dat niemand er meer een teken in ziet. Zelf zou ik nog steeds opteren voor een duidelijke wettelijke regel om dit soort wantoestanden direct een halt toe te roepen. Gelukkig is de druk van de publieke opinie dit keer ook voldoende geweest.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje