SPAM, ingeblikt vlees is nog geen energydrink – soortgelijkheid

SPAM soortgelijkheid

Door een merk te laten registreren (in Europa of de Benelux), krijgt de houder het monopoly op het gebruik van dat merk. Met een merkregistratie in de hand, kan de houder andere bedrijven verbieden producten aan te bieden onder hetzelfde merk of een merk dat hierop lijkt. Dat monopoly is echter niet onbeperkt. Als het merk hetzelfde is, dan wil dat nog niet zeggen dat tegen ieder ander gebruik succesvol opgetreden kan worden. Dat aspect komt mooi terug in de kwestie rond het merk SPAM. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Bij de registratie van een merk moet namelijk aangegeven worden voor welke producten het merk gebruikt wordt. De bescherming strekt zich daarom in principe uit tot deze, vergelijkbare of verwante producten. Als het merk heel bekend is, dan kan het merk soms ook bescherming krijgen voor andere producten. Meerdere bedrijven kunnen dus gebruik maken van hetzelfde merk zonder dat dit een probleem is. Zo wordt het merk AJAX gebruikt voor: schoonmaakmiddelen, brandblussers en een voetbalploeg.

Hormel produceert al sinds 1937 ingeblikt vlees onder het merk SPAM. Om te voorkomen dat andere producenten ook ingeblikt vlees gaan verkopen onder dit merk, is de naam als merk vastgelegd. Uiteindelijk zijn die merkrechten beperkt tot waarvoor het gebruikt wordt, namelijk als merk voor vlees.

Van Doorne produceert sinds 2005 energydrinks onder het merk SPAM. Op het etiket staat de slogan “Living on the edge SPAM energy drink”. Om de rechten op het logo te beschermen, wordt ook hiervoor merkbescherming aangevraagd , maar alleen voor dranken en energydrinks.

Sinds 2006 zijn beide partijen met elkaar in de clinch geraakt. Hormel stelt dat het merk SPAM een erg bekend merk is en dan vooral in Engeland. De producten zouden soortgelijk zijn en zo niet, dan zou de energydrink meeliften op de bekendheid en reputatie van het vleesmerk. De rechter is het hier niet mee eens.

Bij een merkinbreuk kijkt de rechter altijd na twee aspecten. Enerzijds of de merken op elkaar lijken en anderzijds of de producten soortgelijk zijn. Het merk is in dit conflict (vrijwel) hetzelfde, dus het draait hier om de vraag of de producten soortgelijk zijn en om de bekendheid van het vleesmerk. Het feit dat het vlees in een blik zit en een energydrink ook, is niet voldoende. Net zo min als dat iemand een energydrink kan drinken tijdens het eten. De producten zijn niet verwant en ook geen alternatief voor elkaar.

De laatste strohalm die Hormel heeft, is zijn bekendheid in Engeland. Die zou gelden voor heel Europa want in 1970 is er een sketch in de film van Monthy Python waarin de kreet SPAM veelvuldig voorkomt. Voor de rechter is dit niet voldoende. De energydrink wordt in Engeland niet verkocht en buiten Engeland legt niemand een link met het vleesmerk. Van inbreuk is dan ook geen sprake.

Een monopoly claimen via het merkenrecht is verstandig voor ondernemers, maar bedenk wel dat ook het merkenrecht grenzen kent. Bestrijdt daarom niet ieder gebruik, maar check eerst of dit gebruik wel nadelig of schadelijk is en of er een juridische basis is om dit aan te pakken.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje