nieuwscategorie: ,

Beschrijvend gebruik INN stem in merken, Gadovist vs Gadogita

Gadovist vs Gadogita

Over het gebruik van INN stems (de stofnaam van een medicijn) in merken is veel te doen.  De WHO (World Health Organization) heeft in 2011 een memo verspreid over het gebruik hiervan. Het is wenselijk dat fabrikanten hun merken niet afleiden van INNs en dat een INN stem niet wordt gebruikt in merken. Omdat het hier om een aanbeveling ging, is dit in veel landen niet opgenomen in de wetgeving.

De melding van de WHO is een aanbeveling en is in veel landen niet opgenomen in de wetgeving. Gevolg hiervan is, dat fabrikanten de grenzen opzoeken. Merken zijn vaak een INN (of een variatie hiervan) in combinatie met een ander woord dat verwijst naar bijvoorbeeld de toediening. Vraag is wel hoever die bescherming gaat bij dergelijke merken.

Bayer heeft het merk Gadovist geregistreerd voor radiologische contrastmiddelen. Als Agfa Healthcare Imaging Agents het merk GadoGita aanvraagt voor (inderdaad) radiologische contrastmiddelen, stelt Bayer oppositie in. Het begin van beide merken ‘GADO’ verwijst naar ‘gadolinium’, de chemische oplossing die wordt gebruikt in contrastmiddelen. Het beleid is dat gebruikelijke stems beschrijvend zijn, waardoor veel vergelijkbare merken naast elkaar bestaan.

Dit keer oordelen de Zwitserse autoriteiten anders. Veel contrastmiddelen op basis van gadolinium worden verkocht onder andere merken (dus zonder het element GADO). Het staat daarom niet vast dat GADO beschrijvend is voor ‘gadolinium’. Gevolg: de merken zijn overeenstemmend en de oppositie wordt toegewezen.

Of dit de nieuwe standaard wordt, is maar de vraag. Bij beschrijvendheid van een merk gaat het namelijk niet alleen om het huidige gebruik, maar ook of een naam (of afkorting) mogelijk in de toekomst hiervoor gaat worden gebruikt. De uitspraak lijkt dan ook een beetje te kort door de bocht.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje