Inhaakcampagnes en het Koninklijk Huis, hoe in te haken op 30 april?

inhaken-reclamecampagnes-koninklijk-huis-koninginnedag- kroning

De dag na de toespraak van Koningin Beatrix stonden de bladen vol met inhakende campagnes. Van “Dag Beatrix, Hallo Alex” (Jumbo) tot “… eindelijk écht Hofleverancier” (Heineken).  De grote vraag is natuurlijk, mag dit allemaal zo maar? Wat zijn de belangrijkste do's and don'ts.

De RVD hanteert het standpunt dat je alleen het Koninklijk Huis mag feliciteren of geluk wensen. Een commerciële link is niet toegestaan, maar dat is in de praktijk een rekbaar begrip. Het is duidelijk dat je niet een lid iets mag laten aanprijzen, zonder zijn toestemming. Maar zoals de inhakers boven tonen, is een link naar het product niet direct altijd een probleem.

Bekende personen hebben in principe een verzilverbare populariteit. Bij politici en leden van het Koninklijk Huis gaan we er echter vanuit dat zij hun populariteit niet commercieel uitbuiten. Toch zien wij in de beperkte rechtspraak (met name tegen de roddelpers) soms een eis tot schade-vergoeding, die bij toekenning dan vaak wordt gegeven aan een goed doel.

De Reclame Code Commissie (RCC). Er is weinig rechtspraak over het gebruik van foto’s en namen van leden van het Koninklijk huis in reclame. Eigenlijk is dit wel logisch want als de staat een actie start, genereert dit direct veel publiciteit en kan dit gezien worden als een politiek statement. Wel zijn er de nodige uitspraken over het gebruik van politici in reclame. Vaak met een verbod als uitspraak omdat de afbeelding in strijd is met de goede zeden, onnodig denigrerend is of de suggestie wekt dat er wordt meegewerkt etc.

Kwesties met het Koninklijk Huis spelen daarom vrijwel uitsluitend af bij de RCC. Zo vond de RCC de foto van een weglopende dame na de troonrede en de tekst “Oke, oke ik ga wel naar de VSB”, in strijd met het fatsoen. Ook een imitatie van de stem van Prins Bernhard voor de TV-reclame van Alabastine en de stem van Beatrix voor een radiocommercial voor Monsterboard waren ontoelaatbaar.

In het algemeen is de RCC wat strenger bij dit soort uitingen. De reden hiervan is, dat de RCC er van uitgaat dat het Koninklijk Huis zich minder goed kan verweren tegen een inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer (gezien hun staatkundige positie). Maar niet iedere uiting lijkt tegenwoordig de RCC te halen. Zo kwam er geen protest van de RVD tegen de uiting van Kruidvat waar de koningin de folder leest als troonrede (logisch want het mag duidelijk zijn dat de Koningin niet meegewerkt heeft aan deze uiting) en werd er ook geen klacht ingediend bij de RCC.

Oranje Strikje: Het ‘Nationaal Comité Inhuldiging’ heeft het oranje strikje logo gepresenteerd. Het logo wordt gebruikt als officiële erkenning voor feestelijke activiteiten die overal in het land worden voorbereid. Het Comité maakt uit de initiatieven die worden ingediend een keuze. Het logo geeft aan dat de activiteit origineel, positief, voor een groot publiek is en past binnen het thema “Mijn droom voor ons land”. Er zijn inmiddels al drie strikken uitgedeeld: een voor alle Oranjeverenigingen, een voor het DeLaMar Theater en een voor Wefilm die de langste online polonaise organiseert (zie www.polonaisevoordekoning.nl).

            Do’s and don’ts; Inhaken is nooit risicoloos, dus anticipeer:

–           maak een insteker op actualiteit – niet een hele campagne:

–           houd het netjes/ fatsoenlijk:

–           zorg voor een knipoog (wordt niet grof) :

–           voorkom directe aanprijzing:

–           suggereer niet dat de persoon werkelijk heeft meegewerkt aan de campagne:

–           vooral: zorg voor humor!       

 

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje