Logisch dat de PR-coördinator van Talpa dan ook niets anders kon doen dan een charme offensief starten om daarmee zo veel mogelijk in te spelen op de negatieve berichtgeving. Gelukkig is de negatieve storm niet overgeslagen naar discussies op social media zoals Facebook. Het lijkt er dan ook op, dat alles uiteindelijk voor Talpa Radio alsnog afloopt met een sisser en de schade daardoor beperkt blijft.
Joris Felix Klokkers produceert wekelijks op het Internet een eigen radioprogramma. Zover uit de pers is op te maken, voor 10 tot 15 luisteraars. Hij doet dit onder de naam JFK FM, de afkorting van zijn eigen naam Joris Felix Klokkers.
Het merk JFK is als merk geregistreerd in 1997 en daarnaast zijn er nog een aantal andere JFK merken uit 1998. Onder de naam JFK, is er ook een radio station geweest, JFK Jazzy- Funky- Kool radio, maar daar is in 2009 de stekker uitgetrokken.
Talpa Radio is momenteel de houder van de JFK merken. De merken worden momenteel niet, maar een houder kan die rechten inroepen tot vijf jaar na het laatste gebruik. De merken zijn geregistreerd voor identieke diensten namelijk radio-uitzendingen, dus merkrechtelijk is het gebruik van het teken JFK FM door de 13-jarige brugklasser een inbreuk.
Grote vraag is natuurlijk wel, hoe om te gaan met zo’n inbreuk. Bij een inbreuk check je wie de inbreuk maakt. Dat is hier ook gedaan, want de 13-jarige brugklasser kreeg de dagvaarding gewoon in zijn mail (volgens de pers). De vraag is alleen waarom de juristen die namens Talpa werkte voor deze vorm gekozen hebben/ waarom is er direct een dagvaarding gestuurd (of dreigen met een dagvaarding- de pers is daar wisselend over)?
Als je de dagvaardig stuurt (of ermee dreigt) dan kan je op je klompen aanvoelen dat de hele pers erover gaat vallen. Want wie zijn hier de partijen; een jeugdige jonge brugklasser die wat op internet doet versus het TV bedrijf Talpa van multimiljonair John de Mol (zoals het Jeugd journaal de partijen omschrijft)
Wat te verwachten was, gebeurde ook. De media doken op het verhaal, waarbij de sympathie toch een vooral uitgaat naar de kleine 13 jarige en er steeds de vraag wordt gesteld, waarom Talpa voor dit olifantmiddel kiest. “Ik kan natuurlijk niet op tegen een mediabedrijf als Talpa Radio. Ik heb helemaal geen geld om naar de rechter te stappen.” Het blijft gissen waarom Talpa Radio deze route heeft gekozen. Is dit een bewuste actie om het merk weer op de kaart te zetten (lijkt ons niet echt handig trouwens) of is er gewoon iets misgegaan in de coördinatie?
In de vervolgstukken, lijkt het erop dat Talpa niet blij is met alle berichtgeving. Talpa laat namelijk weten, dat zij niet wist dat het hier om een 13-jarige ging. Beetje gek want het lijkt ons toch logisch dat als iemand onder dreiging wordt aangeschreven er eerst gecheckt wordt wie er aangeschreven wordt en waar de zaak om draait, maar dat terzijde.
Het charme offensief dat door Talpa is ingezet, is daarom mogelijk de enige goede stap om de negatieve berichtgeving te draaien. Talpa Radio heeft de jonge radiomaker een VIP rondleiding aangeboden in het pand van radio 538 en wat kleding van bekende Nederlanders. Joris de brugklasser is weer blij en daardoor zelfs een beetje positief over Talpa, zodat uiteindelijk de schade voor Talpa Radio toch beperkt blijft, zeker omdat de rel niet overgeslagen is naar social media zoals Facebook.