TUC weert verpakking- vergelijkbare verpakking niet toegestaan

Vergelijkbare verpakking niet toegestaan. Tuc weert Apero

Consumenten pakken (bijna) blind verpakkingen uit het schap op basis van de vorm en kleur. Marktonderzoek toont aan dat kleur facings en vorm de meest belangrijke onderscheidende elementen zijn voor consumenten. Helaas is de juridische werkelijkheid anders. Vormen van verpakkingen zijn vrijwel onmogelijk te registreren (worden vrijwel altijd geweigerd) en kleuren zijn ook moeilijk te claimen. Tuc lukt het nu om een vergelijkbare verpakking te weren. Tijd voor een ommezwaai?

General Biscuits (LU) produceert al sinds de jaren zestig zoute koekjes onder het merk TUC. Door het intensieve gebruik is het merk TUC een bekend merk en is General Biscuits marktleider. Om haar rechten te beschermen, heeft TUC niet alleen de verpakking als Europees beeldmerk vastgelegd, maar ook een aantal details hiervan, zoals de typerende gele kleur achtergrond in combinatie met het logo in blauw/wit. Hoppe produceert ook koekjes en brengt deze onder eigen merk APERO en als huismerk op de markt.

De rechtbank stelt dat er sprake is van merkinbreuk en verwijst hierbij naar de eerdere uitspraak van het Europese Hof in de zaak Carbonell-La Espanola. Heel belangrijk is dit keer de visuele overeenstemming. De visuele impact, de manier waarop General Biscuits gebruik maakt van diverse kleurindicaties op de verpakking. De gele achtergrond, de witte letters, het blauwe vlak, rode accenten en de koekjes die op elkaar liggen. Natuurlijk lijken de merken TUC en APERO niet op elkaar. De globale visuele indruk is echter wel hetzelfde en dat is doorslaggevend.

Dat is vooral van groot belang voor producten in supermarkten, omdat consumenten zich daar laten leiden door de visuele impact en daardoor per ongeluk de verkeerde verpakking kunnen pakken. Daardoor kan er eerder verwarring ontstaan. Gevolg: verbod, recall, informatie over de verkoop om schadevergoeding te bepalen en kostenveroordeling. De verwachting is dat deze uitspraak grote gevolgen zal hebben voor verpakkingen van huismerken, omdat die vaak de opmaak en kleuren van A-merken overnemen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje