nieuwscategorie: ,

Formule 1, verwording tot soortnaam – de nachtmerrie van iedere merkenjurist

logo Formula 1

Marketing en reclame mensen vinden het vaak prachtig als het merk als een benaming in de branche wordt gebruikt. Vooral als het uniek product is, want dan ziet iedereen direct om welk product het gaat. Het gebruik van de soortnaam wordt gezien als een soort eerbetoon aan de producent. Echter dat soortnaamgebruik heeft wel een hele nare keerzijde. Die wordt schitterend weergegeven in de meest recente uitspraak over de toelaatbaarheid van de term FORMULE 1 en de gevolgen van niet juist merkgebruik (namelijk het verlies van je rechten).

In de Formule 1 gaat veel, heel veel geld om. Het is een evenement dat vele mensen wereldwijd kluistert aan de beeldbuis. Vanwege de grote financiële belangen en omdat de tekens volop gelicenseerd worden, heeft de organisatie haar merken geregistreerd om aanhakend gebruik/misbruik te voorkomen. Niet alleen het logo is beschermd maar ook de letter combinatie F1 en de term FORMULE 1. In principe is dit heel slim want een woordmerk geeft een veel bredere bescherming dan een logo. Echter je moet een woordmerk natuurlijk wel correct gebruiken, anders wordt het waardeloos/ verliest het al zijn kracht.

Het teken FORMULE 1 (en de afkorting F1) wordt door Formula One Licensing gebruikt voor een speciale soort autorace, namelijk de Formule 1 races. Formula One Licensing noemt de races ook gewoon formule 1 races. Het gevolg hiervan is, dat het merk daardoor een soortnaam is geworden om het type autorace aan te duiden. Als je een merk gaat gebruiken voor een nieuw product/ evenement, zorg er dan voor dat je naast de merknaam ook een speciale naam hebt om de activiteit te beschrijven (bijvoorbeeld superautoraces). Dat is hier dus niet gedaan. Mogelijk dacht men dat dit niet nodig was, omdat er is maar een aanbieder is.

Dat klopt natuurlijk allemaal, maar dan vergeet je wel dat er nog zoiets bestaat als aanhakend gebruik. Als een evenement populair is, dan zullen andere partijen proberen mee te liften op die bekendheid. Zo ook hier. Global Sports Media heeft namelijk het logo F1- LIVE geregistreerd voor tijdschriften, uitzendingen betrekking hebbend op de Formule 1 races.

Met die merkaanvraag (en activiteiten waar ze zelf geen geld meer verdienen) waren de organisatoren van de Formule 1 races niet blij. Er werd bezwaar ingediend tegen de aanvraag. Omdat de merken al oud waren moest er  wel gebruik aangetoond worden. Toen bleek dat de organisatoren eigenlijk alleen het logo veelvuldig gebruiken als merk en de term F1 en FORMULE 1 als pure soortnaam. Er bestaat zelfs geen passend ander woord om de races te beschrijven. Het gevolg is dat het publiek de naam FORMULE 1 daardoor niet meer als merk ziet, maar puur als beschrijving van het evenement. Alleen het logo heeft een zelfstandige eigen betekenis gehouden.

Het logo dat Global Sport Media heeft aangevraagd is echter heel anders, verwarring is daarom niet te verwachten. Gevolg, het bezwaar wordt terzijde geschoven. De woordmerken hebben door een niet correct gebruik, alle kracht verloren.

Zorg daarom altijd voor een soortnaam als je een nieuw product of evenement introduceert. Gebruik je merk altijd gevolgd door de soortnaam(dus luxaflex raambedekking, de solex bromfiets etc). Voor je het weet gaat je merk als soortnaam functioneren en dat is rampzalig. Neem daarom acties zodra je ziet dat iemand het merk als soortnaam gebruikt (gewoon briefje sturen dat dit niet de bedoeling is omdat het een merk is en dat de soortnaam X is). Als de naam namelijk als soortnaam wordt opgepakt, verliest het al zijn kracht en sta je alsnog met lege handen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje