Geen tomaat- maar een PROTEST Surfshort in SP- campagne Eerste kamer

PROTEST maakt bezwaar tegen surfshort campagne SP

Politiek en gebruik van merken of IE rechten van derden is geen gelukkig combinatie. Zo vlak voor de Eerste Kamerverkiezingen staat dit keer de Socialistische Partij in de spotlichten. In haar SP verkiezingskrant kunnen deelnemers kans maken op een surfshort van het merk PROTEST. Echter het Nederlandse bedrijfsleven wenst vaak liever niet kleur te bekennen, dus bij Protest was men alles behalve blij.

 

 

De merkhouder van Protest vindt dat de SP suggereert dat het merk achter de SP-campagne staat door het woord protest te gebruiken en een surfshort van het merk aan te bieden. Het merk wil echter met geen enkele politieke partij geassocieerd worden en heeft de SP gevraagd hiermee te stoppen.


De SP heeft aangegeven dit niet van plan te zijn. “Wat we beloven dat doen we”, aldus Hans van Heijningen van de SP. Van Heijningen vindt dat een commerciële firma niet kan bepalen wie er wel of geen gebruik mag maken van het woord protest. De partij heeft de zwembroek zelf ingekocht en vindt dat ze vrij zijn om deze als prijs aan te bieden bij een actie. Hij stelt zelfs dat het bericht omgedraaid kan worden en dat Protest nu ook in de belangstelling staat vanwege de SP-campagne.”

 

Dat is dus een beetje kort door de bocht. Het bedrijf heeft gewoon een merkregistratie PROTEST voor kleding en gebruikt het hier gewoon voor. De SP gebruikt niet het woord “protest” in zijn betekenis van aanklacht, maar om aan te geven dat er een speciale zwemshort gewonnen kan worden, namelijk die van de firma PROTEST. De merkhouder heeft aangegeven een rechtszaak te starten.

 

Ik vermoed dat dit merkenrechtelijk niet echt gemakkelijk zal worden.  Er moet dan namelijk een beroep worden gedaan op merkgebruik “anders dan ter onderscheiding van waren en diensten”. PROTEST moet dan aantonen dat hun reputatie wordt geschaad. Iets dat ongetwijfeld zo is, maar in dit geval voor de rechter moeilijk zal zijn aan te tonen.

 

Een heel andere insteek is het beroep op oneerlijke (misleidende) handelspraktijken. Het is namelijk misleidend om een symbool op te nemen dat de consument ten onrechte in verband brengt met directe of indirecte sponsoring. Ik denk dat PROTEST hiermee een heet ijzer in het vuur heeft. Het gebruik wekt bij mij namelijk de indruk dat PROTEST de SP sponsort, of in ieder geval achter hun boodschap staat. 

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje