Marmite – de stroop om het volk te binden

Unilever maakt bezwaar tegen gebruik MARMITE door Britse Nationale Partij

De associatie merk en politiek is levensgevaarlijk. Niet alleen voor de merkhouder maar ook voor de partij die daar misbruik van maakt. Dat heeft de Britse Nationale Partij ondervonden in de rechtszaak die Unilever tegen de partij had aangespannen.

In een spotje is de Leider van de partij Griffin te zien met naast hem een grote pot Marmite. Het filmpje eindigt met de pot en de slogan “Love it or hate it” en de campagneleus “Love Britain Vote BNP”. Unilever kon dit niet waarderen en beriep zich op haar merkrechten en diende een claim in (naar verluid van 170.000 pnd).

Volgens Griffin was het gewoon een parodie op de online en tv-campagne van Marmite. Daarin speelde  twee partijen  een rol, de “Love Party”en natuurlijk de tegenpartij de “Hate party”  waarvan de leider enigszins gebaseerd zou zijn op Griffin zelf. Marmite kon de campagne niet waarderen en begon een procedure bij de High Court. Naar verluidt is de zaak nu tussen partijen geschikt echter de schadevergoeding heeft de Britse Nationale Partij in financiële problemen gebracht, ondanks dat het schikkingsbedrag lager is dan de eerder geëiste 170.000 pond.
 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje