Gevaar van stockfotografie– Griek ongewild het gezicht voor nieuwe Turkse Yoghurt

Portretrecht: Gevaar van stockfotografie– Griek ongewild het gezicht voor nieuwe Turkse Yoghurt

In reclame en voor de vormgeving van nieuwe verpakkingen wordt vaak gebruik gemaakt van stockfotografie. Bij fotografie worden de rechten van de fotograaf vaak wel afgekocht. Bedenk dat er daarnaast nog andere rechten zijn, zoals bijvoorbeeld de rechten van de persoon die op de afbeelding staat. Zo ging het afgelopen periode weer is fout in Zweden.

Voor de nieuwe verpakking van Turkse Yoghurt gebruikte het bedrijf een foto van een flink besnorde Griek, afgekocht bij een fotoagentschap. Het portret van de man is het leidende beeld in de campagne. De bewuste persoon wist echter van niets. Het wordt nog pijnlijker als je bedenkt hoe de relatie is tussen Griekenland en Turkije. De Griek eist daarom nu een schadevergoeding van 5 miljoen euro. 

Neem in de praktijk daarom niet genoegen met de verklaring dat het beeldmateriaal stockvrij te gebruiken is maar vraag tevens om een verklaring dat de geportretteerde toestemming heeft gegeven om het beeld vrij te gebruiken.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje