nieuwscategorie:

6.05 Internet: Kan een merkhouder optreden tegen het gebruik van een identiek merk als Adword?

Ja en nee. Het gebruik van een zoekwoord dat identiek is aan een merknaam van een ander, is aan regels verbonden. In het kader van eerlijke mededinging heeft de rechter bepaald dat zoekwoorden die identiek zijn aan een merknaam zijn toegestaan, indien er geen verwarring kan optreden bij het publiek over de herkomst van het product. De advertentie moet duidelijk maken of de producten afkomstig zijn van de houder, een daaraan gelieerde organisatie zoals een dealer of juist van een concurrent. In een aantal rechtszaken heeft de rechter aangegeven dat het gebruik van dit zoekwoord mocht om een goed alternatief aan te bieden, een vorm van correcte vergelijkende reclame. Het gebruik van een Adword mag ook geen schade aanrichten aan de reputatie van het merk. Let op: of het gebruik van een merk van een ander als Adword toelaatbaar is, verschilt per land (in Frankrijk wordt hier heel anders over geoordeeld dan in Nederland). De rechtspraak hierover is nog volop in ontwikkeling. Neem contact met ons op indien er een vermoeden bestaat van onrechtmatig Adword gebruik.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje