Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

Het komt niet vaak voor, maar soms wordt een merk geweigerd omdat dit in strijd is met de openbare orde. Dat overkwam ook het merk SIMON SMOKES voor plushen speelgoed. Simon Smoke is ‘one of the Nightmare Critters, a group of eight characters created by Playtime Co. who presumably serve as the antithesis of the Smiling Critters (fandom.com/wiki)’.

Bij de beoordeling om een merk te weigeren, wordt gekeken naar de doelgroep waarvoor het product is bedoeld. Daarbij moet rekening worden gehouden met de gevoeligheid en de tolerantie van het publiek. Echter, er is ook de vrijheid van meningsuiting, dus niet alles kan zomaar worden geweigerd.

In mijn optiek is deze weigering terecht. Dit merk op speelgoed bagatelliseert de ernst van roken. Voor kinderen is de boodschap dat roken normaal is, wat in strijd is met het volksgezondheidsbeleid in de EU. De merkhouder heeft geen verweer ingediend, het merk is geweigerd.

Het EUIPO is naar mijn mening niet altijd even consequent. Hetzelfde merk is namelijk wel geaccepteerd voor hoodies, terwijl ik mij kan voorstellen dat als kinderen daarin rondlopen daarmee dezelfde boodschap wordt uitgezonden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje