Restyling en registratie logo                                                                                                    

Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.

Voor een likeur is een logo geregistreerd van een eekhoorn met daaromheen in een cirkel de woorden NUTTS ORIGINAL. Het bedrijf gebruikt het logo echter in een diapositieve vorm (dus zwarte achtergrond en witte eekhoorn), waarbij de cirkel met woorden vervangen is voor een oranje cirkel. Is dit rechtshandhavend gebruik? De merkautoriteiten oordelen dat de kleurvariaties (een diapositieve variant of kleurtoevoeging) het onderscheidend vermogen niet aantast. Het weglaten van de woorden en vervangen voor een oranje cirkel is wel cruciaal. Kort door de bocht, dit is een ander logo. Gebruik van het nieuwe logo houdt de merkrechten voor het oude logo niet in stand, dat wordt doorgehaald. Restyling: check een van onze juristen of het noodzakelijk is om het logo opnieuw te deponeren om de rechten in stand te houden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje