nieuwscategorie: ,

pastaZARA: aanhaken bekend merk of geldige reden?                                

Ffauf Italia produceert al generaties lang pasta’s onder het merk pastaZARA. De opa van het familie(pasta)bedrijf begon in Zara (nu Zadar in Kroatië). Sinds de jaren 60 heeft het bedrijf in veel landen het merk pastaZARA geregistreerd. Als er een Uniemerk wordt aangevraagd voor de nieuwe verpakking pastaZARA Sublime, maakt Inditex (het moederbedrijf van ZARA) daartegen bezwaar.

ZARA is een bekend merk voor kleding. Ook al gaat het om een ander soort product, de consument zal een link leggen naar ZARA. Dit is aanhaken bij een bekend merk. In eerste instantie wint Inditex, maar uiteindelijk zet het Gerecht hier een streep door.

De merken zijn beperkt overeenstemmend en kleding en pasta zijn dusdanige andere producten dat de consument daar geen link tussen legt. Als vervolg op de zaak Red Bull vs de Bulldog gaat het Gerecht een stap verder. Ffauf heeft een geldige reden dit merkt te gebruiken. Relevant is het eerdere en te goeder trouw gebruik (reden voor de keuze voor dit merk). De historie is in dit geval belangrijk. De start van opa in 1930 in Zara, het eerdere gebruik (voordat ZARA haar merk registreerde) van het teken pastaZARA als bedrijfsnaam, in brochures, verpakkingen en de oudere merkregistraties pastaZARA. Dat is een geldige reden om het merk te blijven gebruiken, zelfs als de consument nu een link legt.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje