Dreigend faillissement door coronacrisis, breng op tijd uw IP buiten de werkmaatschappij, zodat de IE rechten bij een eventuele doorstart behouden blijven!

Dreigend faillissement door coronacrisis

Veel ondernemers die zich vóór de huidige crisis weinig zorgen hoefden te maken, verkeren nu ineens in onzekere tijden. Hoe komt de onderneming de crisis door? Dit terwijl de onderneming prima liep, financieel gezond was en het businessplan gewoon goed was. Zo goed zelfs dat de onderneming na de crisis, als de omstandigheden weer normaal worden, zonder problemen zou kunnen voortbestaan.

 

Stel dat de zaak in deze buitengewone omstandigheden failliet gaat, maar de onderneming op zich voldoende levensvatbaar is voor een doorstart na de crisis. Dan moet hier wel tijdig op geanticipeerd worden. Realiseer tijdig dat als de onderneming failliet gaat de intellectuele eigendomsrechten (merkregistraties, modelregistraties maar ook domeinnamen en social-media accounts) die in de onderneming zitten, deel uitmaken van de failliete boedel. Daar komje als oud eigenaare dus niet meer bij. De curator kan die dan aan een derde kunnen verkopen, waardoor er bij een doorstart geen gebruik meer gemaakt kan worden van (de goodwill in) het zorgvuldige opgebouwde merk!

Dit kan de kansen voor een succesvolle doorstart heel erg beperken (de zaak zal onder een nieuwe naam alles opnieuw moeten op-bouwen). Dus onze crisistip: Breng de Intellectuele Eigendomsrechten zoals merk- en modelrechten tijdig in veiligheid! Breng deze registraties over naar privé of (beter nog) een aparte rechtspersoon en verleen van hier uit een gebruikslicentie op deze immateriële activa. Schrijf deze licentie in bij het betreffende register (en neem ook in de licentieovereenkomst op dat de licentie teniet gaat bij faillissement van de licentienemer).

Zo wordt voorkomen dat er bij een faillissementniet een doorstart kan worden gemaakt onder de oude vertrouwde naam (ook al is die gebaseerd op de familienaam!). Neem voor vragen over het beschermen van uw intellectuele eigendomsrechten contact op met een van onze gemachtigden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje