nieuwscategorie: , ,

Monopolie op verpakking                                                                                         

Merken zijn veel meer dan alleen een logo of naam. Ook vormen, geluiden of de vormgeving van een verpakking kunnen als merk worden geregistreerd. Hierdoor krijgt de eigenaar het exclusieve recht om dat teken te gebruiken. Maar hoe ver reikt die bescherming precies?

De voorkant van de kersenbonbon verpakking van MIESZKO is als Uniemerk geregistreerd. Als Nestlé met een vergelijkbare verpakking komt, wordt daartegen bezwaar gemaakt. Op beide verpakkingen staat een grote rode kers die in de chocolade valt, met een paarse achtergrond die overloopt in roze. Nestlé vindt dit onzin. De merken PASSION en MIESZKO zijn totaal anders, de woorden “cherry” en “cherrissimo” verschillen en het  kleurverloop en de opmaak zijn anders.

Het Gerecht oordeelt dat de producten identiek zijn en het kleurgebruik en de kers sterk overeenkomen. De woorden “cherry” en “cherrissimo” lijken ook op elkaar en het woord PASSION heeft weinig onderscheidend vermogen (beschrijft de smaaksensatie). Omdat de consument weinig aandacht besteedt aan dit soort alledaagse producten, kunnen de verpakkingen makkelijk worden verward. Daarom is het merk van Nestlé terecht geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje