nieuwscategorie: ,

Vegan Butcher – belang registratie logo

Vegan Butcher – belang registratie logo

Veel bedrijven gebruiken (semi-)beschrijvende merken. Het voordeel hiervan is, dat het merk direct duidelijk maakt waar het product of de dienst voor staat. Nadeel is wel dat dergelijke merken vaak niet geaccepteerd worden als woordmerk. Waarom is het dan wel van belang het merk te laten registreren als logo?

The Herbivorous Butcher (een bedrijf in vegetarische producten) probeert in 2017 tevergeefs in de USA het woordmerk VEGAN BUTCHER te registreren. Het Amerikaanse merkenbureau weigert deze aanvraag, omdat die te beschrijvend is. Het bedrijf denkt dat daarmee niemand het merk kan registreren en onderneemt verder geen stappen.

Echter, zes weken later vraagt Nestlé het merk aan, en jawel: de autoriteiten accepteren het dit keer wel. Om te voorkomen dat het merk final wordt, heeft het bedrijf een oppositie procedure moeten starten, gebaseerd op haar eerdere gebruik.

Voorkom dergelijke teleurstellingen. Wordt een beschrijvend merk gebruikt en als het niet mogelijk is om dit als woordmerk aan te vragen, deponeer het dan als logo. In het logo zal het woord vaak het dominante deel zijn. In dat geval is altijd succesvol op te treden tegen derden, die dan later het woordmerk willen claimen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje