nieuwscategorie: ,

TOBLERONE en de Matterhorn

TOBLERONE en de Matterhorn

Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in 2017 een wet aangenomen die nog wat verder gaat. 

 

Die wet moet voorkomen dat bedrijven geen gebruik mogen maken van Zwitserse symbolen/namen als deze producten niet in Zwitserland worden gemaakt. Denk daarbij aan symbolen, zoals het witte kruis op een rode achtergrond, bepaalde bergen, maar ook Wilhem Tell. Afhankelijk van het soort product zijn de regels strenger, maar voor melkproducten is de eis dat 100% van het materiaal uit Zwitserland moet komen.

Als Toblerone (opgericht in Zwitserland in 1908) bekend maakt dat zij een deel van de productie verhuist naar Slowakije, moet ook de verpakking aangepast worden. Niet alleen de vermelding ‘Zwitserland’ wordt vervangen door ‘established in Switzerland 1908’, ook de top van de Matterhorn moet eraan geloven.

De aloude bergtop wordt vervangen voor een meer generieke bergtop. Het is maar de vraag of de consument dit zal opmerken. Die zal de chocola en kwaliteit van de chocola toch vooral koppelen aan het logo, de driehoekige verpakking en vooral de driehoekige vorm van de reepblokjes.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje