nieuwscategorie: ,

De Renault Zoé – is je eigen naam niet langer heilig? Familienamen en merkenrecht.

De francaise Reault Zoe maakt bezwaar tegen merkgebruik Zoe door Renault

Renault heeft haar nieuwe elektrische auto de Renault Zoé gedoopt. Een leuke fictieve, niet beschrijvende naam, maar die toch menig Française de stuipen op het lijf heeft gejaagd. Zoé is namelijk in Frankrijk een niet ongebruikelijke meisjes naam van ruim 35.000 Françaises. Twee van deze meisjes dragen ook nog de achternaam Renault, reden voor een rechtszaak tegen Renault.

Volgens de advocaat van de beide dames Zoé Renault, zouden zij het mikpunt van spot worden. De dames zouden opmerkingen naar hun hoofd krijgen als: “Heeft Zoé vandaag niet een grote beurt nodig”, “Mag ik de airbags zien” of  “Zal ik je bumper even oppoetsen”. In deze zaak beriepen de eisers zich ook op een nieuw soort eigen recht,  namelijk dat voornamen van mensen zijn. Dit zou een soort algemeen superrecht zijn dat boven het merkenrecht uit zou stijgen.

De Franse rechter ging hier natuurlijk niet mee akkoord. Geheel absurd was deze redenatie niet. In het verleden zijn er landen geweest (o.a. Angelsaksische) waar het moeilijk was om familienamen als merk geregistreerd te krijgen. De merkenautoriteiten checkte dan altijd het telefoonboek en kwam een naam vaak voor, dan kon je een flinke procedure starten om die alsnog in geschreven te krijgen.

Tegenwoordig is die eis vaak vervallen. Familienamen zijn dan ook niet ongebruikelijk als herkomstteken en de enige manier om een monopolie op deze naam te krijgen is door de naam als merk te laten vastleggen. Zo kennen wij in Nederland diverse bekende familienamen als sterke merken zoals PHILIPS en VROOM&DREESMAN.

De rechten ontstaan dus door een registratie en niet uit zichzelf. Juist om die reden registreren bekende artiesten en Nederlanders vaak hun naam te gelden te maken en om ambushing en meeliften op de bekendheid van deze artiesten te voorkomen.

Dat is niet alleen in de Benelux het geval. Zo betoogde Renault in deze rechtszaak dat de naam ZOE wereldwijd al gekoppeld is aan ruim 120 producten en dat duizenden andere producten gewoon een familienaam als merk hebben, waaronder ook 2 andere Renaults, namelijk de Renault Clio en de Megane.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje