nieuwscategorie: ,

Namen van bekende, beruchte artiesten soms toch al door derden geclaimd

Namen van bekende

Vrij vaak laten bekende artiesten, tv-persoonlijkheden en sporters hun naam als merk registreren. Met de registratie familienaam als merk (of de registratie artiestennaam als merk) proberen ze hun verzilverbare populariteit te beschermen en af te dichten. Maar dat lukt dus niet altijd.

Het afgelopen WK heeft het Franse voetbal op een aparte manier de aandacht op zich weten te vestigen. Enerzijds door gewoon niet al te best te voetballen en anderzijds toen enkele voetballers in verband warden gebracht met een minderjarige prostituee.

In een keer was deze “onschuldige” dame Zahia Dehar een bekendheid geworden. De aandacht gaat nu zover dat ook zij haar naam als naam wilde laten beschermen. Helaas (voor haar) bleek at ZAHIA al was geregistreerd op naam van een andere Franse sportman, rugbyer Michalak.

Het geval Zahia staat daarbij niet op zichzelf. Wel vaker gebeurd het dat namen (of delen ervan) geclaimd worden door derden. Soms is dit aan te pakken als het duidelijk is dat deze registraties te kwader trouw zijn. Helaas lukt dat niet altijd omdat (bijvoorbeeld zoals hierboven) alleen een voornaam is geclaimd of omdat het merk een leuke verwijzing is die iedereen had kunnen bedenken. Zo moet bijvoorbeeld ook Madonna nu op zoek naar een nieuw merk voor de kledinglijn die in augustus is gelanceerd. Het merk MATERIAL GIRL was namelijk al in 1997 geregistreerd voor kleding door een ander bedrijf. Het bedrijf is direct na de lancering een procedure gestart om gebruik te stoppen en om schadevergoeding te ontvangen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje