Tot 2 weken geleden had nog niemand van Lin gehoord. Bij gebrek aan een goede point guard besloten de New York Knicks om Lin maar eens op te stellen. Lin was compleet onbekend en NBA scouts (die spelers al vanaf High School in de gaten houden) hadden nog nooit aandacht aan hem besteed. Lin heeft ook niet een gebruikelijk achtergrond voor een NBA speler. Zo kwam hij van Harvard en was hij ook nog eens van Aziatische komaf. Probeer er daar maar eens twee van te vinden in de NBA. Maar Lin heeft veel meer te bieden dan dat.
De Knicks verloren zo’n beetje van ieder ander team voordat Lin begon te spelen. Onder zijn leiding wint New York nu de ene na de andere partij. Zijn cijfers liegen er ook niet om. Qua punten en assists heeft nog nooit iemand zo’n goeie start van een NBA carriere gehad sinds 1976 toen de NBA en ABA samen gingen. Vooral in New York zijn ze natuurlijk erg blij met hun nieuwe ster en Linsanity, zoals dat heet, heeft dan ook behoorlijk toegeslagen. Men pleegt het een Linderella story te noemen.
Natuurlijk proberen nu ook weer anderen aan te haken bij dit succes/ hier een slaatje uit te slaan. In het Amerikaanse merkenregister zijn afgelopen week maar liefst vijf nieuwe merken LINSANITY ingeschreven door allemaal verschillende personen, waaronder die van Jeremy Lin van 14 februari. De oudste twee dateren van de week ervoor en zijn door Californische privé personen ingeschreven. Kansloos zeggen de Amerikaanse advocaten, mede omdat er in Californië nog een speciale wet is die het verbied om zonder toestemming van de beroemdheid gebruik te maken van diens populariteit. Daarnaast zijn er ontzettend veel nieuwe Lin-domeinnamen geregistreerd sinds 9 Februari waaronder: LINSATIONAL.COM, LINDERELLASTORY.COM, LINFECTION.COM, THELINJA.COM en LINFUSE.COM.
Alle hens aan dek van Jeremy Lin dus om zijn goodwill te beschermen en dat is niet voor niets voor iemand met 400.000 volgers op TWitter en bijna 750.00 bij de Chinese variant. Het schoenenmerk NIKE heeft inmiddels aangekondigd een schoen speciaal voor Lin te hebben ontwikkeld, de NIKE LINSANITY. Nike heeft een geschiedenis van het succesvol koppelen van bekende basketball spelers aan hun schoen. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de AIR JORDAN, vernoemd naar en gemaakt voor Michael Jordan. (Kent u die nog?) Het is natuurlijk maar de vraag hoe succesvol de NIKE LINSANITY zal worden. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze net zo populair worden als de AIR JORDANs, maar misschien opent dit merk wel de deur naar de Chinese markt voor Nike. Echter, het begin is er en de verwachtingen zijn dat zodra de LINSANITY schoenen in de winkels liggen er een ware run op zal zijn.