nieuwscategorie: ,

Mens Erger Je Niet speelbord, speelgoed of merk?

Mens Erger Je Niet speelbord

Via het merkenrecht kan voor een teken bescherming worden aangevraagd. De wet accepteert heel veel soorten tekens (logo’s, verpakkingen, afbeeldingen van gebouwen, stripfiguren etc.). Maar de wet heeft wel een minimum eis (een merk moet wel onderscheidend vermogen hebben), waardoor niet alles is te claimen.

Schmidt Spiele (onder andere bekend van Rummikub) loopt tegen deze grens aan, als zij begin 2012 een poging bij de Europese merkautoriteiten doet om het spelbord van Mens Erger Je Niet vast te laten leggen als merk (voor spellen). In eerste instantie wordt deze aanvraag geweigerd, omdat de consument in de afbeelding van het spelbord geen merk ziet.
Uiteindelijk moet het Europese Gerecht eraan te pas komen en zij geeft de Europese merkautoriteiten gelijk. De consument zal het design van een spel niet zien als een herkenningsteken van een bepaald bedrijf, maar slechts als een bord waarop het spel wordt gespeeld. Het bord is slechts een verwijzing naar de inhoud van het spel. Die uitspraak is logisch en terecht. Als een bedrijf een nieuw design wil claimen, doe dit dan gewoon tijdig via het modellenrecht. Belangrijk is wel dat het design dan nieuw is.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje