nieuwscategorie: ,

Logo geen onderscheidend vermogen – nieuw beleid EUIPO

Logo geen onderscheidend vermogen - nieuw beleid EUIPO

In 2014 kwamen de Europese merkautoriteiten met een nieuw richtlijn over de registreerbaarheid van logo’s als merk. Een streepje of vlakje onder het woord, is te weinig om van een logo een merk te maken (consumenten zien in het logo geen herkenningsteken). Het design geeft direct aan wat het product is. Gevolg; menig logo wordt geweigerd. De eerste zaken tegen dit soort weigeringen zijn inmiddels behandeld door het Gerecht, die dit beleid (helaas) niet afkeurt.

Zo is de silhouet van een bodybuilder geweigerd voor voedingssupplementen, kleding en een webshop hiervoor. Volgens het Gerecht is het voor de consument direct duidelijk wat de relatie is tussen de gestileerde afbeelding van een bodybuilder in deze pose en de geclaimde waren. Dit beeld mag daarom niet door een bedrijf worden gemonopoliseerd. Eenzelfde lot viel de aanvraag ten deel voor een logo voor zonnepanelen. Omdat de doelgroep specialisten zijn, herkennen die direct hierin de doorsnede van een zonnepaneel. Dat dit ook een andere vorm kan hebben, is niet relevant. Ook dit merk werd geweigerd. Wil je als bedrijf toch een claim kunnen leggen op een beschrijvend merk, zorg dan dat het logo niet direct verwijst naar het product.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje