nieuwscategorie: ,

Gele stiksels Dr. Martens geldig positiemerk

Gele stiksels Dr. Martens geldig positiemerk

Sinds de jaren 60 brengt Dr. Martens schoenen/kisten op de markt. Een van de kenmerkende elementen zijn de contrasterende brede gele stiksels aan de rand van de dikke schoenzool. Omdat de gele stiksels werken als een herkenningsteken (net zoals de rode zool van Louboutin of het rode lipje van de Levi’s spijkerbroek), registreert Dr. Martens dit als positiemerk om meeliftende producten te kunnen aanpakken.

 

Als Van Haren met een vergelijkbare schoen komt, volgt er een rechtszaak. Van Haren stelt dat de gele stiksels geen merk kunnen zijn. Tevens start Van Haren een procedure bij de Benelux merkautoriteiten om het geregistreerde merk door te halen.
De rechter oordeelt dat de kans dat dit zal slagen, klein is. De rechter verwijst daarbij naar alle publicaties over de kenmerkende gele stiksels in kranten en modebladen sinds de jaren 90. Duidelijk blijkt daaruit dat het publiek hierin inmiddels wel een merk ziet (dat het merk is ingeburgerd). Het is dus geen versiering zoals Van Haren stelt, het is een geldig merk. Dat de stiksels bij Van Haren iets meer koper- of goudkleurig zijn, is niet relevant. De stiksels zijn overeenstemmend. Gevolg: een verbod voor Van Haren. (Beeld: Abcor)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje