Belang registratie logo WELSON vs WELLUX

Belang registratie logo WELSON vs WELLUX

De standaard regel is, dat een woordmerk in kapitalen een merk de meest brede bescherming geeft. Hoe het woord ook wordt gebruikt, het gebruik valt dan onder de aangevraagde bescherming. Echter, bij korte merken zijn kleine verschillen vaak voldoende om genoeg afstand te nemen. Dan kan de registratie van een logo veel extra bescherming geven.

 

Bodyfit Wellness verkoopt en installeert zwembaden. Het bedrijf besluit in 2020 de naam te wijzigen naar WELSON. Om de rechten te beschermen wordt niet alleen het woordmerk, maar ook het nieuwe logo als merk vastgelegd. 

Vlak na de landelijke campagne besluit een concurrent de naam te wijzigen in WELLUX. De rechter oordeelt dat WELLUX geen inbreuk maakt op WELSON. Het eerste deel WEL is identiek, maar verwijst naar wellness. Het laatste deel SON en LUX is daarom het meest onderscheidende deel en verschilt voldoende.

Het logo is echter wel een inbreuk. Beide logo’s zijn visueel sterk overeenstemmend. Ze bestaan uit zes letters met daarboven een golfbeweging, een piek in het midden en de opmaak is overeenstemmend. Het logo mag niet langer worden gebruikt.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje