General Biscuits (LU) produceert al sinds de jaren zestig zoute koekjes onder het merk TUC. Door het intensieve gebruik is het merk TUC een bekend merk en is General Biscuits marktleider. Om haar rechten te beschermen, heeft TUC niet alleen de verpakking als Europees beeldmerk vastgelegd, maar ook een aantal details hiervan, zoals de typerende gele kleur achtergrond in combinatie met het logo in blauw/wit. Hoppe produceert ook koekjes en brengt deze onder eigen merk APERO en als huismerk op de markt.
De rechtbank stelt dat er sprake is van merkinbreuk en verwijst hierbij naar de eerdere uitspraak van het Europese Hof in de zaak Carbonell-La Espanola. Heel belangrijk is dit keer de visuele overeenstemming. De visuele impact, de manier waarop General Biscuits gebruik maakt van diverse kleurindicaties op de verpakking. De gele achtergrond, de witte letters, het blauwe vlak, rode accenten en de koekjes die op elkaar liggen. Natuurlijk lijken de merken TUC en APERO niet op elkaar. De globale visuele indruk is echter wel hetzelfde en dat is doorslaggevend.
Dat is vooral van groot belang voor producten in supermarkten, omdat consumenten zich daar laten leiden door de visuele impact en daardoor per ongeluk de verkeerde verpakking kunnen pakken. Daardoor kan er eerder verwarring ontstaan. Gevolg: verbod, recall, informatie over de verkoop om schadevergoeding te bepalen en kostenveroordeling. De verwachting is dat deze uitspraak grote gevolgen zal hebben voor verpakkingen van huismerken, omdat die vaak de opmaak en kleuren van A-merken overnemen.