Verbod naamswijziging naar TOM

Verbod naamswijziging naar TOM

MKB Brandstof gebruikt sinds 2009 in haar radiocommercials Tom de Ridder als fictief persoon om haar bankpas en parkeerservice te promoten. In 2015 besluit het bedrijf de naam te wijzigen in TOM. Om problemen te voorkomen, bespreekt het bedrijf de plannen met TomTom (bekend van de navigatieapparatuur).

Het logo TOM wordt aangepast en een co-existence verklaring getekend. Daarin staat, dat alleen het logo TOM gebruikt mag worden en niet het woord TOM. Er is geen bepaling opgenomen over handelsnaamgebruik.

Het bedrijf start een radiocampagne dat TOM de nieuwe handelsnaam is. Op social media wordt o.a. de slogan “TOM LAAT JE NIEUWE WEGEN ONTDEKKEN’ gebruikt. Omdat dit gebruik in strijd is met de getekende overeenkomst, zegt TomTom die een paar dagen later op.

De zaak escaleert. De kortgeding rechter verbiedt het gebruik van de naam. De rechtbank komt deze zomer tot dezelfde conclusie. De overeenkomst is rechtsgeldig ontbonden door TomTom. Omdat er geen overeenkomst meer is, is ieder gebruik van het logo of woordmerk inbreuk. TomTom is een bekend merk en TOM is overeenstemmend. Navigatie en (reis)informatieapparatuur is complementair en soortgelijk aan mobiliteitsdiensten en reisinformatie (waar te tanken/parkeren). Publiek kan denken dat er economische band bestaat tussen de bedrijven. Gevolg: verbod op gebruik van TOM als merk en handelsnaam.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje