nieuwscategorie: ,

Verbod doorverkoop aangepaste product van LEGO steentjes

lego steentjes trein
De merkhouder heeft het exclusieve recht om zijn product voor het eerst te verkopen in de Europese Unie. Zodra die verkoop heeft plaatsgevonden, kan het bedrijf zich niet meer verzetten tegen verdere verhandeling binnen de EU (zgn. uitputting). Is dit altijd zo, mede gezien de verkoop van bijvoorbeeld gepimpte producten?

Lego heeft haar bouwstenen en poppetjes als merk geregistreerd. Gedaagde verhandelt bouwpakketten van legobouwstenen om treinen te bouwen. In de bouwpakketten zitten originele Lego bouwstenen, alleen zijn die soms aangepast. In de bouwstenen zijn namelijk kogellagers aangebracht, zodat de trein beter kan rijden. Tevens is de trein voorzien van logo’s van derden (zoals de NS).

Lego maakt bezwaar tegen dat gebruik. Dat kan, want uitputting gaat niet op als de toestand van het product is gewijzigd of verslechterd. Door toevoeging van de kogellagers is de toestand van de bouwsteen verslechterd. De kwaliteit van het plastic is aangetast en voldoet niet meer aan de kwaliteitseisen (mede gezien de productveiligheid bij kinderspeelgoed en het gesignaleerde lood in de kogellagers). Dat geldt ook voor de bedrukking. Onduidelijk is welke materialen (is er bijvoorbeeld loodhoudende inkt gebruikt) en welke druktechniek er is gebruikt. Het verbod van Lego wordt dan ook toegewezen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje