Snelle jongens, snel geld verdienen? Maar wie zich brandt moet op de blaren zitten, maar dan niet in een gratis PORSCHE Turbo S Coupe PDK

Porsch pakt registratie merken te kwader trouw succesvol aan

Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten beschermd moeten worden. De kosten nemen toe als er meer geclaimd wordt, dus men beschermd in het algemeen alleen dat wat noodzakelijk is/ waarvoor een merk gebruikt wordt. Nu zijn er ‘slimmeriken’ die daar een slaatje uit willen slaan, maar soms mislukt dat, zoals in het geval van het te kwader trouw deponeren van de automerken van PORSCHE.

 

PORSCHE is een bekend automerk en heeft vele merken geregistreerd om misbruik en aanhakend gebruik tegen te gaan. Zo is het merk niet alleen aangevraagd voor auto’s maar ook voor: cosmetica, bestek, scheerapparaten, schoonmaakmiddelen, computerspelletjes, huishoudelijke producten en sportartikelen. Door het intensieve gebruik, is PORSCHE ook een bekend merk, en bekende merken krijgen vaak een hele brede bescherming, ook voor producten en diensten waarvoor nog geen bescherming geclaimd is.
 
De wederpartij in deze zaak, gaat diverse merken PORSCHE registreren voor allerlei producten zoals: beits, broedmachines en ook auto’s. Omdat er ook bescherming wordt geclaimd, moet PORSCHE wel actie ondernemen en vecht zij de aanvragen aan. Dat gebeurd in twee instanties, eerst bij de merkautoriteiten en daarna bij de rechter.
 
De wederpartij heeft na de depots wel eerst contact opgenomen met PORSCHE om te zien of zij niet geïnteresseerd waren de merken over te nemen. Het voorstel was, we houden alles buiten de pers en ik krijg 50 miljoen als financiële vergoeding. Toen PORSCHE niet direct hapte, zakte de prijs naar 25 miljoen en uiteindelijk naar 9 miljoen + een PORSCHE Cayenne S Hybrid en een PORSCHE Turbo S Coupe PDK 2011.
 
De wederpartij kreeg niets, PORSCHE ging namelijk gewoon naar de rechter met een eis dat (1) de merken nietig verklaard moesten worden en (2) de wederpartij veroordeeld zou worden in de kosten van de procedure.
 
PORSCHE krijgt op alle punten gelijk. De wederpartij heeft geen rechten en alle depots zijn te kwader trouw omdat:
a-      de wederpartij wist van de oudere merken van PORSCHE
b-      de producten waarvoor bescherming werd aangevraagd vaak soortgelijk zijn aan de oudere merken van PORSCHE
c-       de wederpartij voor oneigenlijke doeleinden de depots deed. Hij gaf aan de merken zelf te willen gebruiken, maar dat geloofde de rechter niet. De wederpartij heeft een ICT bedrijf, maar had het geregistreerd voor broedmachines en vervoersmiddelen. Daarnaast had hij PORSCH benaderd om de aanvragen over te kopen voor veel geld en als PORSCHE niet akkoord zou gaan, zou hij de pers opzoeken.
De depots waren daarom te kwader trouw en omdat PORSCH op alle vlakken gelijk krijgt moet de wederpartij de proceskosten ook nog betalen (ruim € 7.300,-).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje