Look-a-likes registratie logo

registratie logo look-a-likes bestrijden

Nog steeds zijn er bedrijven die trachten mee te liften op de reputatie van bekende merken. Vaak wordt daarbij dan een beeldelement gebruikt wat direct de link legt naar het bekende merk. Ook als er een totaal ander woordmerk bij gebruikt wordt. Om dit soort praktijken aan te kunnen pakken, is het verstandig het logo apart als merk te registreren.

 

Als Ralph Lauren geconfronteerd wordt met twee nieuwe Uniemerkaanvragen voor een logo van een polospeler, maakt het bedrijf bezwaar hiertegen op grond van haar bekende merk. Voordeel van die bekendheid claimen is, dat het bedrijf niet alleen bezwaar kan maken tegen identieke producten (kleding), maar ook tegen niet soortgelijke producten zoals bijvoorbeeld speelgoed.

Ralph Lauren onderbouwt deze claim onder andere met rapporten over de bekendheid en het gebruik van haar merk, omzetcijfers, persartikelen, screen shots van websites en social media, geschiedenis van het bedrijf en advertentiemateriaal. Voldoende voor de Europese merkautoriteiten om de bekendheid aan te nemen.

Het aangevraagde logo is dusdanig visueel als conceptueel overeenstemmend dat de consument direct een link legt tussen beide merken. Dit is een duidelijk voorbeeld van kielzogvaren, meeliften op de bekendheid van een merk. De merkaanvragen worden daarom geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje