Red Bull – The Bulldog: is eerder gebruik ook een geldige reden?

Red Bull – The Bulldog: is eerder gebruik ook een geldige reden?

Sinds 2003 zijn Red Bull en The Bulldog in een juridische strijd verwikkeld over het gebruik van de naam THE BULLDOG voor een energydrank. Het oudste merk van Red BULL dateert uit 11 juli 1983, het oudste merk van the Bulldog (voor non-alcoholische dranken) is van een paar dagen later, namelijk 14 juli 1983. Als The Bulldog met een eigen energydrank komt, staan de verhoudingen op scherp. De rechtbank wijst in eerste instantie (2007) alle eisen af, maar in beroep krijgt Red Bull voor een groot deel gelijk (in 2010). 

Het Hof stelt dat Red Bull een bekend merk is. Bull is meer onderscheidend dan Red en komt voor in The Bulldog. Hierdoor zal het publiek een verband leggen tussen beide merken. De eigenaar had in een interview gezegd, dat hij een graantje mee wil pikken van de miljardenomzet van Red Bull, dus kielzogvaren.

The Bulldog stelt cassatie in tegen deze uitspraak, omdat het Hof het begrip geldige reden niet goed beoordeelt. Het merk The Bulldog wordt al sinds 1975 gebruikt. Gebruik van dit merk voor aanvullende producten, zoals energydranken, is dan logisch. Het Hof heeft gekeken of gebruik van de naam noodzakelijk was en niet zozeer of er een geldige reden was. Door Europese uitspraken over adwords, lijkt er veel meer te vallen onder het begrip geldige reden. De zaak is doorverwezen naar het Europese Hof. Dat moet aangeven wat er precies valt onder het begrip geldige reden. De verwachting is, dat dit veel meer zal zijn dan onze oude toets. Er is dus nog hoop voor The Bulldog.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje