Niet iedere Tulp is van Ilja Gort

Niet iedere Tulp is van Ilja Gort

Deze zomer stond Ilja Gort wederom in de rechtszaal. Dit keer draaide het om de vraag of het Katwijkse merk Dutch Tulip Vodka een inbreuk is op de merkrechten van La Tulipe wijnen. Omdat partijen er zowel binnen als buiten de rechtbank niet uitkomen, moest de rechter de knoop doorhakken.

Het Katwijkse bedrijf krijgt gelijk, dit is geen inbreuk. Reden, het woord Tulip en de afbeelding van een tulp worden gebruikt om aan te geven waarvan de wodka is gemaakt. Normaal is dat van graan of aardappels, maar deze wodka is gemaakt van pure tulpenbollen. Bedrijven moeten dit kunnen vermelden. Dit is beschrijvend gebruik van een ingrediënt en geen merkgebruik. De rechter voelt zich hierin gesteund, omdat het Benelux merkenbureau eerder het woordmerk heeft geweigerd omdat dit beschrijvend is voor wodka van tulpenbollen.

Van aanschurken bij het bekende merk La Tulip is ook geen sprake. Bij vodka’s is het gebruikelijk om prominent de smaak of het ingrediënt weer te geven. Daarnaast staat op de fles het merk Clusius en is het design van het etiket en de gebruikte tulp totaal anders. De eis van Ilja wordt daarom afgewezen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje