Kracht verwijzende logo’s – 42BELOW vs VODKA 42

Kracht verwijzende logo’s - 42BELOW vs VODKA 42

In 1999 lanceert de Nieuw Zeelander Geoff Ross een nieuwe pure wodka onder het merk 42BELOW. Nadat in 2006 Amerika wordt veroverd en de wodka diverse prijzen wint, neem Bacardi het bedrijf in 2008 over. In 2009 laat het bedrijf het logo vastleggen als merk in vele landen in Europa via een Internationale Registratie. Als een jaar later het Tsjechische bedrijf Granette Europese merkbescherming aanvraagt voor het logo VODKA 42, maakt Bacardi hiertegen bezwaar.

Granette stelt dat het cijfer 42 beschrijvend is. Het geeft namelijk het alcoholpercentage (42%) aan. Het merk van Bacardi heeft een lager alcohol percentage (onder de 42%). Omdat het getal 42 een andere betekenis heeft en omdat het logo totaal anders is vormgegeven, is er volgens Granette geen kans op verwarring. Het Europese Gerecht is het hier niet mee eens. Het cijfer 42 is het dominante deel in beide merken en slechts een deel van het publiek zal hier mogelijk een verwijzing in zien naar het alcoholpercentage. De grafische verschillen zijn verder marginaal. Het aangevraagde logo krijgt daarom geen merkbescherming in de Europese Unie. De uitspraak laat zien waarom ook enigszins verwijzende logo’s gewoon als merk moeten worden geregistreerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje