Kleur geel geldig merk Kärcher

Kleur geel geldig merk Kärcher

Sinds 1974 gebruikt Kärcher de kleur geel op haar reinigingsapparaten. De kleur geel wordt ook gebruikt op de website, in brochures, verpakkingen, promotiemateriaal en reclame. In 1990 laat het bedrijf de kleur geel registreren als merk. In de rechtspraak is inmiddels duidelijk geworden dat bij een kleurenclaim wel een PMS of RAL code opgegeven moet worden (alleen een kleuromschrijving is te vaag). Om die reden wordt er in 2012 een nieuw depot gedaan voor het kleurmerk.

 

Varo verkoopt hogedrukreinigers in de kleurcombinatie geel/zwart. Kärcher vindt dit een inbreuk en eist een verbod. Centraal staat de vraag in hoeverre Kärcher terecht een beroep kan doen op beide kleurmerken.

De rechter oordeelt dat het oude kleurmerk uit 1990 niet geldig is. Het is niet nauwkeurig genoeg gedeponeerd, de kleurcode ontbreekt. Het nieuwe merk is wel correct ingediend. Kleurmerken worden door de consument vaak niet direct herkend als merk, tenzij de kleur door intens gebruik is ingeburgerd. Dat is hier het geval.

Kärcher gebruikt al tientallen jaren consequent de kleur geel als onderscheidingsteken en de marketingkosten zijn substantieel. Marktonderzoek toont aan dat de consument de kleur geel herkent als merk van Kärcher. Gevolg: inbreuk, verbod en schadevergoeding betalen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje