Influencers social media en bekend merk

Influencers  social media en bekend merk

Adverteerders maken gretig gebruik van influencers om op social media hun producten te promoten. Vlogs hebben een gigantisch bereik en zijn ideaal om een product onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Heeft dit nu ook merkrechtelijke gevolgen?

 

SUGARBEAR is een merk voor vitamine preparaten en maakt bezwaar tegen de lancering van het concurrerende product BEAUTY BEAR. De stelling is dat de merken overeenstemmend zijn en de producten identiek. Maar belangrijkste troef: het merk SUGAR BEAR is bekend bij de doelgroep door de zeer succesvolle social media campagne in Europa.

Het Instagram account van SUGAR BEAR heeft 1,6 miljoen volgers. Influencers als bijvoorbeeld Kim Kardashian (en nog vele andere influencers met miljoenen volgers) hebben eerder het merk en de producten gepromoot op hun eigen Instagram accounts en YouTube. Ter ondersteuning worden vele artikelen overlegd over deze zeer succesvolle online campagne.

De merkautoriteiten komen dan ook tot de conclusie dat het merk SUGARBEAR bekend is bij de doelgroep. Dat het begin van beide merken anders is, is onvoldoende. Het merk BEAUTY BEAR is terecht geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje