Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de verpakking staat een goudgele beer (een stripfiguur) met om zijn nek een rode strik. Het merk GOLD BEARS heeft Haribo in 1975 geregistreerd.
Als vervolg op de paashazen brengt de Zwitserse chocoladefabrikant Lindt sinds november 2012 een chocoladebeer op de markt. De beer is verpakt in een gouden folie met om zijn nek een rode strik. Op de buik van de beer staan de merken LINDT/TEDDY. Haribo start een procedure, omdat de verpakking inbreuk maakt op het merk GOLD BEARS.
Lindt bestrijdt dit: het merk is TEDDY en niet GOLD BEAR. Goud is de gebruikelijke kleur voor feestverpakkingen. De verpakking is daarnaast in lijn met de paashazen van Lindt (ook gouden folie met rode strik).
De rechter is niet overtuigd. Kopers zullen de chocoladebeertjes (door de verpakking) aanduiden als Gold Bears. Hierdoor kan er verwarring ontstaan met de beertjes van Haribo. Lindt krijgt een verkoopverbod opgelegd. Bijzonder aan deze zaak is, dat met een woordmerk een verpakking wordt verboden. Lindt heeft aangekondigd in beroep te gaan.