Geen Trump bier, wel Trump condooms

condoomverpakking met tekening gezicht schreeuwende Trump
In een aantal landen wereldwijd (onder andere de USA) zijn er speciale bepalingen om een persoonsnaam vast te leggen. Om te voorkomen dat iemand kan aanhaken bij de bekendheid van de persoon, moet er dan een verklaring ingediend worden dat dit je eigen naam is of dat de (bekende) persoon hiervoor toestemming heeft gegeven. Voor een Uniemerk aanvraag gelden deze verplichtingen niet. Belangrijk dus dat je als BN’er wel tijdig je rechten claimt.

Donald Trump is niet alleen oud-president van de VS, maar tevens een vastgoedmagnaat. Hij is onder andere eigenaar van hotels en golfclubs in Engeland en Ierland. In de Europese Unie heeft hij TRUMP geregistreerd voor een breed scala aan producten, waaronder kleding, hotels en golfclubs. Als het merk TRUMP door iemand anders wordt ingediend voor condooms, bier en mousserende wijn, maakt de organisatie van Donald (DTTM) daartegen bezwaar.

De Europese autoriteiten gaan hier gedeeltelijk in mee. In de hotels kunnen gasten niet alleen overnachten, maar vaak ook dineren. Eten en drinken is daarom een integraal onderdeel van hotelservices. De aanvraag wordt daarom geweigerd voor bier en mousserende wijnen.

Voor condooms gaat deze redenatie echter niet op (hotels en condooms zijn niet soortgelijk of complementair). DTTM beroept zich daarom op de reputatie van de oud-president. Logisch want bekende merken geven een bredere bescherming.

Echter, die vlieger gaat niet op. Donald Trump kan zelf wel een bekend persoon zijn, maar dat is wat anders dan dat zijn merken bekend zijn. Het merk TRUMP is niet een bekend merk voor hotels en golfclubs. Het merk wordt dus geaccepteerd voor condooms. Tegen dit besluit is geen beroep ingesteld.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje