nieuwscategorie: ,

David van Michelangelo en Venus van Botticelli, samen geldig merk

David van Michelangelo en Venus van Botticelli

Regelmatig speelt de vraag of woorden of beelden met een groot maatschappelijk, religieus of cultureel belang wel een merk kunnen zijn. Omdat hiervoor geen speciale regeling is, worden merken vaak op andere gronden geweigerd door de merkautoriteiten, echter niet altijd terecht. Zo werd onderstaand logo, waarbij het hoofd van David (van Michelangelo) Venus (van Botticelli) lijkt aan te kijken, aangevraagd voor cosmetica en farmaceutische  producten.

De merkautoriteiten stelden dat beide wereldberoemde beelden vaak gebruikt worden in reclame als symbool voor mannelijke en vrouwelijke schoonheid en gezondheid. Om die reden zijn de beelden niet onderscheidend voor deze producten en werd het merk geweigerd. De houder ging hiertegen in beroep en kreeg gelijk. Het gaat hier namelijk niet om de losse beelden zelf, maar om een unieke combinatie van twee beelden. Door de compositie ontstaat een gemanipuleerd en ongebruikelijk beeld, waardoor het logo wel degelijk onderscheidend vermogen heeft. Een terecht besluit, alleen is het wel jammer dat het Hof zich niet uit over de (on)wenselijkheid om beelden uit het publieke domein te monopoliseren.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje