Christiaan Louboutin is een van de toonaangevende ontwerpers van damesschoenen en in het bijzonder van pumps met stiletto hakken. Sterren als Jennifer Lopez en Emma Stone, zweren bij de schoenen van Louboutin. Een paar pumps kosten snel tussen de vijfhonderd en duizend euro.
De modieuze hooggehakte damesschoenen zijn sinds 1992 voorzien van een opvallend rode zool. Alhoewel het om een zool gaat (die je normaal bijna nooit ziet), valt die toch enorm op. Dit komt door de hoge hak en omdat de bovenkant van de pump een contrasterende (donkere) kleur heeft. Zo zijn de schoenen van Louboutin uit duizenden te herkennen.
Met het succes van de pumps, stijgt ook het aanhakend en kopiërend gebruik. Om zijn rechten te beschermen, laat de ontwerper de rode zool als merk registreren (onder andere in de Benelux sinds 2010). Op de afbeelding is een gestippelde pump te zien met een rode zool.
Registreren is de eerste stap in bescherming, handhaving de tweede. De eerste clash speelt zich af september 2012 in New York. Yves Saint Laurent (YSL) produceert sinds de jaren zeventig een geheel rode pump. Omdat die eveneens een rode zool heeft, stelt Louboutin dat dit een inbreuk is. De Amerikaanse rechter kiest voor een praktische en voor beide partijen acceptabele oplossing. Louboutin krijgt een monopolie op het gebruik van de rode zool, maar alleen in combinatie met een schoen in een contrasterende kleur. De schoen van YSL is helemaal rood, dus die maakt geen inbreuk.
De zaak krijgt in Nederland een vervolg als Van Haren (met zijn 135 schoenwinkels) een zwarte/blauwe pump met een rode zool lanceert voor nog geen vijftig euro. De vraag die de rechter moet beantwoorden is: kan een rode schoenzool wel een merk zijn? Kleuren en vormen kunnen een merk zijn als de kleur/vorm heel erg afwijkt van wat gebruikelijk is. In de mode zullen consumenten een kleur eerder zien als een vorm van decoratie. Slechts door heel intensief en consequent gebruik kan een kleur toch een merk worden. En dat is hier nu net het geval. De ontwerper heeft de rode zool langdurig en consequent gebruikt.
Door de massale namaak, is het duidelijk dat de consument de rode zool niet als decoratie ziet, maar dat het een herkomstfunctie heeft. De consument zal denken dat een pump met rode zool van de beroemde ontwerper Louboutin is. Van Haren gebruikt vrijwel dezelfde kleur rood op dezelfde plek. Dus: inbreuk. Binnen 24 uur moeten de pumps uit de winkels zijn op een dwangsom van 500 euro per stuk. Tevens moet Van Haren de proceskosten van Louboutin betalen, een kleine 70.000 euro.