nieuwscategorie: ,

Gevecht om het monopolie op een rode schoenzool.

rode zool stilletho pumps louboutin

Christiaan Louboutin ontwerpt al ruim twintig jaar pumps met een rode zool. Dit kenmerk heeft hij als merk vastgelegd. Als Van Haren damespumps met rode zool gaat verkopen eist Louboutin een verbod. Maar kan een rode schoenzool wel een merk zijn en kan iemand dit zomaar claimen? (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)

Christiaan Louboutin is een van de toonaangevende ontwerpers van damesschoenen en in het bijzonder van pumps met stiletto hakken. Sterren als Jennifer Lopez en Emma Stone, zweren bij de schoenen van Louboutin. Een paar pumps kosten snel tussen de vijfhonderd en duizend euro.

De modieuze hooggehakte damesschoenen zijn sinds 1992 voorzien van een opvallend rode zool. Alhoewel het om een zool gaat (die je normaal bijna nooit ziet), valt die toch enorm op. Dit komt door de hoge hak en omdat de bovenkant van de pump een contrasterende (donkere) kleur heeft. Zo zijn de schoenen van Louboutin uit duizenden te herkennen.

Met het succes van de pumps, stijgt ook het aanhakend en kopiërend gebruik. Om zijn rechten te beschermen, laat de ontwerper de rode zool als merk registreren (onder andere in de Benelux sinds 2010). Op de afbeelding is een gestippelde pump te zien met een rode zool.

Registreren is de eerste stap in bescherming, handhaving de tweede. De eerste clash speelt zich af september 2012 in New York. Yves Saint Laurent (YSL) produceert sinds de jaren zeventig een geheel rode pump. Omdat die eveneens een rode zool heeft, stelt Louboutin dat dit een inbreuk is. De Amerikaanse rechter kiest voor een praktische en voor beide partijen acceptabele oplossing. Louboutin krijgt een monopolie op het gebruik van de rode zool, maar alleen in combinatie met een schoen in een contrasterende kleur. De schoen van YSL is helemaal rood, dus die maakt geen inbreuk.

De zaak krijgt in Nederland een vervolg als Van Haren (met zijn 135 schoenwinkels) een zwarte/blauwe pump met een rode zool lanceert voor nog geen vijftig euro. De vraag die de rechter moet beantwoorden is: kan een rode schoenzool wel een merk zijn? Kleuren en vormen kunnen een merk zijn als de kleur/vorm heel erg afwijkt van wat gebruikelijk is. In de mode zullen consumenten een kleur eerder zien als een vorm van decoratie. Slechts door heel intensief en consequent gebruik kan een kleur toch een merk worden. En dat is hier nu net het geval. De ontwerper heeft de rode zool langdurig en consequent gebruikt.

Door de massale namaak, is het duidelijk dat de consument de rode zool niet als decoratie ziet, maar dat het een herkomstfunctie heeft. De consument zal denken dat een pump met rode zool van de beroemde ontwerper Louboutin is. Van Haren gebruikt vrijwel dezelfde kleur rood op dezelfde plek. Dus: inbreuk. Binnen 24 uur moeten de pumps uit de winkels zijn op een dwangsom van 500 euro per stuk. Tevens moet Van Haren de proceskosten van Louboutin betalen, een kleine 70.000 euro.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje