Bulldog – waarom logo registratie?

Bulldog – waarom logo registratie

In Nederland kennen we een hele snelle procedure om per direct een verbod te eisen (1019e Rv procedure). De rechter is echter wat terughoudend geworden om een vordering toe te kennen (gebeurt vrijwel niet meer), omdat de wederpartij niet wordt gehoord. Alleen bij een evidente inbreuk wordt dit soms toegewezen.

Het logo van The Bulldog is als merk vastgelegd. Niet alleen voor de diensten van een coffeeshop, maar ook voor rookaccessoires zoals grinders (vermalers van wiet). Als Magic Leaf grinders met een vergelijkbaar logo gaat verkopen, maakt The Bulldog daartegen bezwaar. Omdat de wederpartij de voorraad niet wil afgeven en geen onthoudingsverklaring wil tekenen, start The Bulldog zo’n supersnelle procedure. Belangrijk, want hiermee wordt voorkomen dat Magic Leaf tot aan het kort geding nog snel de oude voorraad verkoopt.

De rechter gaat mee in de stelling dat het logo van The Bulldog in Nederland grote bekendheid heeft. De beeldmerken zijn overeenstemmend en de consument zal een link leggen naar de bekendste coffeeshop van Nederland. De rechter bekrachtigt het verzoek voor een direct verbod op een boete van 5.000 euro per overtreding. Registreer daarom niet alleen een merk als woordmerk, maar ook het logo zonder naam als dit een duidelijk onderscheidingsteken is.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje