Als FAKE DUCK voor het logo merkbescherming aanvraagt voor kleding en tassen, maakt Save The Duck hiertegen bezwaar op basis van haar logo (geregistreerd voor identieke producten). Fake Duck verliest in eerste instantie, maar laat het daar niet bij zitten. Uiteindelijk komt de zaak bij het Europese Hof (Gerecht).
Dat kijkt eerst of de merken wel overeenstemmend zijn. Beide merken bestaan uit een zwarte silhouet van een eend en het woord DUCK. De merken zijn visueel en begripsmatig overeenstemmend. Auditief is die overeenstemming groter, omdat FAKE en SAVE dezelfde klank hebben. De gemiddelde consument weet het verschil tussen FAKE en SAVE. Maar is dit voldoende?
Nee. SAVE THE DUCK is een bekend merk in Italië. Door het intense gebruik heeft het een hoog onderscheidend vermogen. De producten zijn identiek. Gevolg: er is kans op verwarring. Het merk FAKE DUCK wordt geweigerd, ondanks de verschillende woorden en de verschillende betekenis van deze woorden. (Bron beeld: Abcor)