Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK

Belang logo in de mode

In de mode zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten bekijken kleding in de rekken en herkennen aan het logo in de nek de fabrikant. Hoe belangrijk is dat logo bij de vraag of een merk overeenstemmend is (of wordt er toch vooral gekeken naar de woorden)?

Als FAKE DUCK voor het logo merkbescherming aanvraagt voor kleding en tassen, maakt Save The Duck hiertegen bezwaar op basis van haar logo (geregistreerd voor identieke producten). Fake Duck verliest in eerste instantie, maar laat het daar niet bij zitten. Uiteindelijk komt de zaak bij het Europese Hof (Gerecht).

Dat kijkt eerst of de merken wel overeenstemmend zijn. Beide merken bestaan uit een zwarte silhouet van een eend en het woord DUCK. De merken zijn visueel en begripsmatig overeenstemmend. Auditief is die overeenstemming groter, omdat FAKE en SAVE dezelfde klank hebben. De gemiddelde consument weet het verschil tussen FAKE en SAVE. Maar is dit voldoende?

Nee. SAVE THE DUCK is een bekend merk in Italië. Door het intense gebruik heeft het een hoog onderscheidend vermogen. De producten zijn identiek. Gevolg: er is kans op verwarring. Het merk FAKE DUCK wordt geweigerd, ondanks de verschillende woorden en de verschillende betekenis van deze woorden. (Bron beeld: Abcor)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje