nieuwscategorie:

Bekendheid in de Europese Unie

Bekendheid in de Europese Unie

Merkrechten zijn territoriaal beperkt. Een Benelux merk beperkt zich letterlijk tot de grenzen. Het gevolg hiervan is, dat in bijvoorbeeld de Benelux merkregistraties worden gedaan die sterk overeenstemmen met bekende buitenlandse oudere geregistreerde merken. Deze zomer heeft het Europese Hof uitsluitsel gegeven over de vraag of de buitenlandse merkhouder een beroep kan doen op zijn bekendheid om die nieuwe aanvraag tegen te houden.

IMPULSE is een deodorant merk van Unilever. Oorspronkelijk gelanceerd in 1972 in Zuid-Afrika en in 1979 in Engeland. Tegenwoordig is het een van de best verkopende vrouwelijke bodysprays, met een marktaandeel van 5%. Als in Hongarije het merk ‘Be Impulsive’ wordt aangevraagd, maakt Unilever hiertegen bezwaar op basis van haar Europese merkregistratie.

Het merk wordt weliswaar niet gebruikt in Hongarije, maar wel in Engeland waar het tevens bekend is. Het Europese Hof oordeelt, dat een merkhouder een beroep mag doen op zijn bekende merk, ook al wordt dit gebruikt in een ander land. Van belang is wel dat een deel van het publiek een verband legt tussen het oudere merk en de nieuwe aanvraag. Voor bedrijven een reden te meer om weg te blijven bij bekende merken van concurrenten, ook al worden die merken uitsluitend gebruikt in het buitenland.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje