Adidas weert Cruijff shirt

Adidas weert Cruijff shirt

Een bekend merk kan zich verzetten tegen het gebruik van een vergelijkbaar teken voor totaal andere producten. In 2012 wordt voor het oranje Johan Cruijff nummer 14 T-shirt een merk aangevraagd voor een breed scala aan producten zoals kleding, maar ook bekers en horloges. Adidas maakt hiertegen bezwaar op basis van haar drie strepen merk en beroept zich hierbij op haar bekendheid en stelt dat er wordt meegelift op haar reputatie.

De Europese autoriteiten gaan hierin mee. Adidas toont aan (met verklaringen en bewijzen) dat het merk bekend is. Het Cruijff merk is een sport T-shirt met over de hele lengte van de armen twee strepen. Gezien de grote bekendheid zal het publiek direct een link leggen met het sportmerk Adidas. Daarnaast zijn merchandising artikelen gebruikelijk bij grote sportevenementen en consumenten kunnen denken dat Cruijff producten dit ook zijn. Het feit dat Cruijff als enige in 1974 niet door Adidas werd gesponsord en juist daarom met twee strepen liep, mag niet baten. Dat is geen voorgebruik van het aangevraagde T-shirt merk. Gevolg: de claim van Adidas wordt (voorlopig) toegewezen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje