Aanschurken bij bekende opmaak

logo PanPan aanschurken bij opmaak bekend merk

Niet alleen de typografie van Coca-Cola is wereldberoemd, ook het design van de witte golf tegen een rode achtergrond. Om de goodwill te beschermen, zijn deze elementen als merk vastgelegd. Als een Chinese importeur een vergelijkbaar logo gaat gebruiken, maakt Coca-Cola daartegen bezwaar. Zij start een doorhalingsprocedure tegen het Uniemerk, alleen is dat merk in zwart-wit geregistreerd en met de woorden PanPan. Toch lukt dit.

De Europese autoriteiten oordelen dat de merken visueel een beetje op elkaar lijken. Omdat de golvende lijn wereldwijd bekend is, zal het publiek, voor wat betreft softdrinks, toch een link leggen met het bekende Coca-Cola merk. Maar trekt het Chinese bedrijf ook ongerechtvaardigd voordeel uit de reputatie van het Coca-Cola merk? Ja. Coca-Cola gebruikt wel vaker haar logo in deze opmaak in andere talen (zoals Arabisch, Chinees, Cyrillisch etc.). Daarnaast gebruikt de Chinese houder in de praktijk het merk zonder PanPan en tegen exact dezelfde rode kleur achtergrond. Coca-Cola wint en het PanPan logo wordt daarom doorgehaald voor softdrinks en soortgelijke producten. (Bron beeld: EUIPO)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje