Met de lancering van de hele nieuwe reeks toplevels, kan het (uit commercieel oogpunt) interessant zijn om het merk te koppelen aan de nieuwe extensie. Denk daarbij aan een koppeling met een domeinnaam de corebusiness/ diensten beschrijft (zoals DESIGN of PHARMA).
Maar naast deze commercieel aantrekkelijke nieuwe gTld’s zijn er ook extensies die schadelijk kunnen zijn voor het merk. Denk daarbij aan nieuwe extensies zoals .CHEAP od WEBSHOP. Bij deze extensies is het van belang om tijdig het merk te blokkeren (om online counterfeit te bemoeilijken).
De verwachting is dat de eerste extensies na de zomer worden gelanceerd. Gezien de totale omvang is de TCH bedacht. Houders van oudere merken kunnen nu hun merk al inschrijven in de TCH. Het voordeel hiervan is, dat als de aanvraag goedgekeurd is, deze gebruikt kan worden bij iedere sunrise. Dat is noodzakelijk omdat de verwachting is dat na de eerste lancering er iedere week wel een paar nieuwe gTld’s gelanceerd worden. Om hierop te anticiperen is het verstandig nu alvast na te denken voor welke domeinnamen er een claim gelegd moet worden. Mochten dit er een aanzienlijk aantal zijn, dan is inschrijving in de TCH te adviseren.
Inschrijving in de TCH heeft nog een tweede voordeel. De houder krijgt namelijk ook bericht als er bij de lancering een aanvraag wordt gedaan die identiek is aan het merk. Maar het gaat dan wel om het identieke merk en dus niet om combinaties zoals CHEAP+ merknaam. Nadeel van een inschrijving in de TCH zijn natuurlijk de kosten. Rechten in de TCH ontstaan door inschrijving (en niet op basis van wie het eerst komt, die het eerst maalt).