Registreer tijdig belangrijkste merken in juiste schrift in verband met nieuwe Global Top-Level Domains

Registreer tijdig belangrijkste merken in juiste schrift in verband met nieuwe Global Top-Level Domains

Vanaf 12 januari kunnen organisaties (zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven) gedurende negentig dagen een eigen global top level extensie (een gTLD) aanvragen. De nieuwe gTLD’s zijn vooral bekend geworden als de nieuwe DOT BRAND extensies. Grote internationale bedrijven kunnen hun merk of een soortnaam als gTLD laten vastleggen. Dus in plaats van .NL of .COM staat er dan bijvoorbeeld .ABCOR, .SHOP of .BANK (voor de financiële wereld). Over de voor- en nadelen voor merkhouders om een eigen DOT BRAND te hebben, is al veel geschreven. Maar wat betekent deze nieuwe lancering voor merkhouders in het algemeen?

 

Naar verwachting geeft ICANN (de organisatie die de nieuwe uitgifte regelt) tussen de twintig en honderd nieuwe gTLD’s vrij. Misschien wel het belangrijkste voor merkhouders om in gedachte te houden: dit kan in alle mogelijke talen/schriften zijn (dus ook Japans, Chinees, Arabisch, Cyrillisch etc.).

Na toekenning van de nieuwe gTLD kunnen merkhouders met voorrang proberen hun merk te claimen. Dat zal dan weer moeten op basis van een merkregistratie. Het is dus belangrijk voor merkhouders om ervoor te zorgen dat tijdig de belangrijkste merken niet alleen geregistreerd zijn in ons gebruikelijke Latijnse schrift, maar ook in andere schriften. De verwachting is namelijk dat met name veel Aziatische en Arabische organisaties nieuwe gTLD’s zullen claimen.

Om bijvoorbeeld met voorrang de identieke domeinnaam te kunnen claimen bij de .SHOP (in het Chinees), moet er wel een geldige merkregistratie in Chinese schrijfwijze zijn van het bewuste merk. Check daarom tijdig de portefeuille of de meest belangrijke merken wel geregistreerd zijn in de belangrijkste schriften.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje