OK.NL handel in domeinnamen

OK.NL handel in domeinnamen

Fuelplaza exploiteert tankstations onder de naam OK.NL Het bedrijf gebruikt op het internet de domeinnaam OK-OLIE.NL. Gaos heeft in 1999 een aantal gangbare generieke domeinnamen vastgelegd, waaronder OK.NL. Er is geen website onder deze domeinnaam. Fuelplaza heeft eerder geprobeerd de domeinnaam te kopen, echter steeds zonder succes. Om toch in het bezit ervan te komen, volgt er een rechtszaak. Fuelplaza stelt een beter recht te hebben op de domeinnaam. Omdat er geen actieve website is, zouden consumenten kunnen denken dat het bedrijf niet online actief is .Daardoor wordt de reputatie van het merk OK aangetast.

De rechter is het daar niet mee eens. Het feit dat een bedrijf nadeel lijdt omdat zij de domeinnaam niet kan krijgen, heeft niets te maken met de reputatie van een merk. Het merkenrecht heeft wel tot doel de goodwill te beschermen, maar geeft de houder niet een onbeperkt recht om alles maar op te eisen.
Het feit dat Gaos niet wil verkopen, is geen misbruik van macht en er is geen verplichting om er een actieve website aan te koppelen. Gevolg: de domeinnaam hoeft niet te worden overgedragen. Het feit dat een domeinnaam dus overeenstemt met een geregistreerd merk, is dus niet zaligmakend, zeker niet bij generieke gangbare woorden. Eigenlijk is dan alleen onderhandelen de enige oplossing om in bezit te komen van de gewenste domeinnaam.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje