nieuwscategorie:

Gebruik merk concurrent als Google Adword merkrechtelijk nu ook verboden – merkinbreuk

travelcard multicard pas

In december was er dan eindelijk de eerste uitspraak over de toelaatbaarheid van het gebruik van het merk van de concurrent als Google Adword. Inbreuk op basis van niet correcte vergelijkende reclame. Een bevestiging van onze stelling en oproep om vooral niet te luisteren naar de suggesties van Google om het merk van de concurrent te gebruiken. Beoordeel het gebruik gewoon merkenrechtelijk en dan zal bijna ieder gebruik van andermans merk om je eigen zaak te promoten niet toegestaan zijn. Daarnaast blijft het belangrijk dat de merkhouder direct Google aansprakelijk en in kennis stelt van de merkinbreuk. Nu dan eindelijk een tweede uitspraak gebaseerd op het merkenrecht. De uitslag is niet verrassend maar wel broodnodig. Inbreuk!

Travelcard brengt sinds 1984 een tankpas op de markt om bij vrijwel alle tankstations in Nederland te kunnen tanken. Om haar rechten te beschermen heeft Travelcard zowel merkbescherming aangevraagd voor het woordmerk  als voor het logo. Multi Tank Card is een concurrent en brengt een vergelijkbaar/ concurrerende tankpas op de markt.

Om haar diensten te promoten gebruikt Multicard het Adword TRAVELCARD. Reden, dit zou moeten kunnen want het is gewoon een beschrijvende term. Het Hof gaat hier niet in mee.  TRAVELCARD is volgens het hof geen gebruikelijke of voor de hand liggende omschrijving voor een tankpas systeem. Het merk heeft daarom wel (enig) onderscheidend vermogen.

Multi Tank Card gebruikt het adword TRAVELCARD om bezoekers naar de eigen website te lokken. Omdat onder dit merk concurrerende diensten worden aangeboden, kan er verwarring ontstaan over de herkomst van de diensten. Dit geldt dus voor het gebruik van het identieke merk van de concurrent. Dat is verboden. Het gebruik van de losse woorden TRAVEL of CARD natuurlijk niet.

Zoals ik hierboven al aangaf, een uitspraak die volledig in lijn ligt met de uitspraak van het Hof uit maart 2010. Jammer dat er alleen Google maar suggereert dat die uitspraak anders uitgelegd moet worden. Daarom MKB pas op met het gebruik van Google Adwords. Luister naar de rechter en niet naar het advies van Google. Dat voorkomt niet alleen veel negatieve publiciteit, maar ook onnodige kosten veroordelingen. Uiteindelijk zal het oordeel (veelal) toch zijn, mag niet.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje