Travelcard brengt sinds 1984 een tankpas op de markt om bij vrijwel alle tankstations in Nederland te kunnen tanken. Om haar rechten te beschermen heeft Travelcard zowel merkbescherming aangevraagd voor het woordmerk als voor het logo. Multi Tank Card is een concurrent en brengt een vergelijkbaar/ concurrerende tankpas op de markt.
Om haar diensten te promoten gebruikt Multicard het Adword TRAVELCARD. Reden, dit zou moeten kunnen want het is gewoon een beschrijvende term. Het Hof gaat hier niet in mee. TRAVELCARD is volgens het hof geen gebruikelijke of voor de hand liggende omschrijving voor een tankpas systeem. Het merk heeft daarom wel (enig) onderscheidend vermogen.
Multi Tank Card gebruikt het adword TRAVELCARD om bezoekers naar de eigen website te lokken. Omdat onder dit merk concurrerende diensten worden aangeboden, kan er verwarring ontstaan over de herkomst van de diensten. Dit geldt dus voor het gebruik van het identieke merk van de concurrent. Dat is verboden. Het gebruik van de losse woorden TRAVEL of CARD natuurlijk niet.
Zoals ik hierboven al aangaf, een uitspraak die volledig in lijn ligt met de uitspraak van het Hof uit maart 2010. Jammer dat er alleen Google maar suggereert dat die uitspraak anders uitgelegd moet worden. Daarom MKB pas op met het gebruik van Google Adwords. Luister naar de rechter en niet naar het advies van Google. Dat voorkomt niet alleen veel negatieve publiciteit, maar ook onnodige kosten veroordelingen. Uiteindelijk zal het oordeel (veelal) toch zijn, mag niet.